KOMFORT ABC

Kereskedelmi háttér

Ahogy a gazdaság más területeit, így a kereskedelmi szektort is a tőkekoncentráció jellemezte. A hagyományos értékesítési módban tevékenykedő szervezetek háttérbe szorultak és a multinacionális cégek kerültek előtérbe. A nagy kereskedelmi láncok megjelenésével a beszállítói kör átalakult és a főleg külföldi tulajdonban lévő cégek, a külföldön gyártott termékeket preferálták. A hazai termelők piacuk elvesztésével hozzájárultak - a kilencvenes években - az exportot jóval meghaladó import növekedéséhez. A vásárlói szokások fokozatos átalakulását a hagyományos kereskedelem nehezen követte, a vásárlók körében egyre elterjedtebb lett a havi egyszeri nagy bevásárlás, amely nem kedvezett a kiskereskedelemnek. A magánkereskedők számának erőteljes növekedése 1994.-ben megtorpant és ezt követően csökkenésbe ment át.

Ebben az időszakban felgyorsult a magyar alapítású kereskedelmi vállalkozások érdekszövetségbe tömörülése (Mi családunk üzletlánc, CBA, Honiker, Privát üzletlánc, Partner üzletlánc, BEÉ), melyek felismerik a magyar kereskedelem fennmaradásának esélyeit. Mivel a multinacionális cégek jelentősebben a behozatalt támogatták, így a magyar kereskedelem feladatává - természetesen a saját pozíciójának megerősítésén túl - a magyar gyártók termékeinek szorgalmazása vált.